Saturday, December 6, 2014

pasakkan niat keranaNya

aku kembali menimba ilmu kerna aku merasakan aku semakin kehilangan jiwa untuk meneruskan perjuangan dalam dunia pendidikan. aku mencerna cuti selama lima minggu untuk menghadam ilmu yang tidak pernah aku ingin tahu, sedangkan waktu yang lima minggu ini aku sepatutnya habiskan dengan bergolek di ruang tamu rumah sambil menonton sinitron yang tiada kesudahan.




dan sudahnya di sini aku dengan timba kosong, mencari perigi, mencari ilmu untuk diisi dalam timba dan dibawa balik untuk dikongsi bersama anak-anak murid aku.

empat tahun empat bulan; aku bergelumang dalam dunia pendidikan, aku dapat merasakan jiwa aku semakin terhakis, dan sebelum ia hilang sepenuhnya aku perlu menyelamatkannya, agar aku punya jiwa yang besar seperti Bu Muslimah dalam ceritera laskar pelangi.

3 comments:

  1. selamat untuk perjuanganmu! pengajian bidang bahasa nak? mun nangga dari buku buku ya

    ReplyDelete
  2. ya...kerana minat aku nang cenderung ke arah ya... jauh aku menyimpang baruk dapat menelusuri pengajian yang aku mauk...

    ReplyDelete
  3. sik pernah terlambat untuk mengejar apa yang kita maok
    sik pernah terlalu tua untuk belajar.

    bak kata org putih tek , the only failure is failure to try

    ReplyDelete